Mateusz Palka (1985) – autor tekstów krytycznych i esejów o sztuce oraz przekładów Waltera Benjamina. Interesuje się historią, estetyką i filozofią fotografii, w tym zagadnieniami czasu, pamięci oraz zmianami, jakim podlega architektura i estetyka miast. Kulturoznawca i fotograf, pracuje głównie aparatem 4×5 cala. W 2016 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych z zakresu filozofii na podstawie rozprawy Koncepcja alegorii Waltera Benjamina.
Kurator wystaw fotograficznych, w tym podwójnej: „Winter swimmers Radka Kalhousa i Metropolight Davida Gaberlego” (Galeria FOTO-GEN 2018). Autor ekspozycji „Obsesja” poświęconej zmianom, jakie zaszły we Wrocławiu po wybudowaniu wieżowca Sky Tower (Galeria Entropia 2014, Krakow Photo Fringe – Galeria Trzecie Oko 2016) oraz cyklu „Biblioteka – portret wielokrotny” (prezentowanego z Maciejem Hermanem w ramach wystawy „W stronę człowieka. W hołdzie Zofii Rydet”, Galeria Wozownia 2016). Brał udział w pierwszej edycji międzynarodowego projektu poświęconego ulicznej fotografii dokumentalnej z krajów Europy Wschodniej „Eastreet”. Członek ZPAF od 2016 roku.
Współkurator wystaw stałych „Misja: Polska” (2016) oraz „Pan Tadeusz Różewicz” (2021) w Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Kurator i autor wystaw biograficznych i muzealnych, m.in. szeregu poświęconych Władysławowi Bartoszewskiemu, Janowi Nowakowi-Jeziorańskiemu i Tadeuszowi Różewiczowi.
Scenarzysta komiksów (Kurier z Warszawy i Wojna w eterze. Mówi Radio Wolna Europa, Ossolineum 2014 i 2017) oraz współredaktor książki (Jan Nowak-Jeziorański. Biografia opowiadana, Ossolineum 2014). Stały współpracownik pisma artystycznego „Format”. Publikował również m.in. w „Odrze”, „Ricie Baum”, „Pamięci i Przyszłości”, „Kulturze i Wartościach”, „Magazynie Materiałów Literackich Cegła” na portalach „O.pl” i „Fototapeta” czy w „Prism Photo Magazine”.
Obecnie pracuje nad dystopijnym projektem fotograficznym „Gemütlichkeit”, a także nad dwiema książkami biograficznymi – jedna z nich poświęcona będzie Bogdanowi Konopce.