Zenon Harasym – Niekończący się spektakl – album
Ilość stron: 216 stron – 195 fotografii plus 9 w tekście
Format albumu: 22 x 24 cm
Oprawa: miękka ze skrzydełkami, język polski
ISBN 978-83-64098-69-7
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Kulawiak
Nakład próbny: 50 egz.
Wrocław 2021
Prezentowane w albumie fotografie, to wybór zdjęć wykonanych podczas podróży po Europie w latach 2005–2020, szczególnie podczas pobytu w Hiszpanii i we Włoszech. Ich voyeurystyczny charakter wynika z „ kultury ciekawości” fotografa, którego Susan Sontag określa jako „fotografa-podglądacza”: „Fotograf to uzbrojony w aparat samotny spacerowicz, który bada teren, skrada się, przemierza miejskie piekło: to przechodzień-podglądacz odkrywający miasto jako krajobraz ponętnych skrajności” [¹]. Fotograf-voyeur powinien być uważnym obserwatorem, jednak niczego nie może zaplanować, musi mieć szczęście bycia w odpowiednim czasie i miejscu i musi być zawsze gotowy, aby szybko reagować na dane wydarzenie, postać czy scenę.
[¹] S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009, s. 64.
Świat jest teatrem, aktorami ludzie,
Którzy kolejno wchodzą i znikają
Każdy tam aktor niejedną gra rolę.
William Szekspir „Jak wam się podoba”
Parafrazując słowa Williama Szekspira, to ulice tworzą setki teatralnych scen, na których jednocześnie trwa niekończący się spektakl – spektakl życia. Na nich ujawniają się codzienne relacje i postawy międzyludzkie, zbiorowości i indywidualności, mniejsze lub większe emocje, agresja i przyjaźń, radości i smutki, uśmiechy i gesty. Aktorami jesteśmy wszyscy, i wszyscy w tym widowisku bierzemy udział, czynny lub bierny. Fotograf przede wszystkim jest obserwatorem, ale też wizualnym narratorem, który stara się zarejestrować, utrwalić zdarzenia i niezwykłe postacie, obrazy wywołujące jego emocje i subiektywną reakcję tak, aby potem zapoznać z nimi innych widzów. To wszystko składa się na street photography, fotografię uliczną. Fotografia uliczna nie jest fotoreportażem podporządkowanym wybranemu wydarzeniu czy, jak fotografia dokumentalna dokładnie określonemu zadaniu. Zawiera w prawdzie cechy fotografii reportażowej i dokumentalnej, ale jest emocjonalnym, spontanicznie wykonanym kadrem.
(fragment tekstu wprowadzającego)
Zenon Harasym
Urodził się 12 maja 1941 roku w Borysławiu. W 1964 roku ukończył Politechnikę Wrocławską, a w 1976 roku doktoryzował się w Instytucie Metrologii Elektrycznej Politechniki Wrocławskiej. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 1978 roku. Od 1994 roku używa także pseudonimu Nez O’Hara. Współzałożyciel grup artystycznych: “sześć” (1961-1962), “Odra-65”(1965). Jest honorowym członkiem Dolnośląskiego Towarzystwa Fotograficznego i posiadaczem tytułów Artiste i Exellence Federation Internationale de l’Art photographique (AFIAP i EFIAP). Brał udział w ponad 310 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą uzyskując liczne nagrody. W dorobku artystycznym ma 62 wystawy indywidualne. W 2009 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Odznaką “Zasłużony dla Kultury Polskiej”, w 2015 roku otrzymał stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego, a w 2017 roku wyróżniony został Honorową Złotą Odznaką Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego. W roku 2020 otrzymał medal w konkursie SPACE DEFINITION 2020 – BWA KIELCE. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Sportu w Warszawie, Liptowskiego Muzeum w Ruzomberoku (Słowacja), Zeiler Photo und Film Museum w Zeil a/M (Niemcy). Biografię opublikowano w Encyklopedie Internationale des Photographes de 1839 a nos jours – CD-ROM.Ed. Ides Et Calendes. Neuchatel (Szwajcaria) – 1997, w Antologii Fotografii Polskiej 1839-1989 – Lucrum -Bielsko-Biała – 1999, Słowniku Biograficznym Fotografów Polskich 1846-2006, ZPAF, Warszawa 2008 oraz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zenon_Harasym. Od ponad 35 zajmuje się kolekcjonowaniem starych fotografii. Jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Fotografii oraz autorem i współautorem szeregu książek z historii fotografii i poradników dla kolekcjonerów starych fotografii.
Wystawy zbiorowe (2015-2020):
- Idea – Materia. Inny potencjał fotografii, Dolnośląskie Centrum Fotografii, Wrocław
- Dualizm Fotografii, Dolnośląskie Centrum Fotografii, Wrocław
- Globalizacja i indywidualność, Muzeum Współczesne Wrocławia
- Dyskretna tożsamość, Galeria FOTO-GEN, Wrocław
- Pro memoria, Galeria Za szafą, Wrocław
- Realizm iluzji, Galeria FOTO-GEN, Wrocław
- Przestrzeń – interpretacje, Galeria FOTO-GEN, Wrocław 2020; Miasto Ogrodów, Katowice 2021
- Space Definition 2020, BWA Kielce
- Domek Myśliwski, BWA, Jelenia Góra
Wystawy indywidualne (2015-2020):
- Dni po dniu. Wystawa fotografii japońskiej, Muzeum Śląska Opolskiego, Opole
- Spojrzenie obok siebie, Galeria Kontrast, Oborniki Śl.
- Homage to Salvador Dali, Muzeum Przyrodnicze , Jelenia Góra
- Pejzaże i obiekty sygnowane, Galeria Za Szafą, Wrocław
Autor książek (2015-2021):
- Hauptmann Alfred Böhmer. Oficer i fotograf, NTKS, Wrocław 2018
- Tadeusz Rożek. Oficer i fotograf, Instytut Pamięci Narodowej O/Wrocław 2019
- Fotografia w zwierciadle poczty, Muzeum Historii Fotografii, Kraków 2020
- Niekończący się spektakl, Oficyna Wydawnicza Kulawiak, Ostrzeszów 2021